lördag 3 januari 2009

Nybakat

God morgon! När jag började med min blogg så resulterade det i att jag nästan dagligen sitter och läser på diverse andra bloggar. En jag har hamnat på är Pernilla Wahlgrens. När jag läser den så blir jag alltid lika förvånad över att hon verkar baka så ofta. Kanske alla gör bara att jag har missat det....??? Jag är rätt fascinerad över att hon hinner med sin karriär och familj med fyra barn och dessutom bakar "hela tiden". Detta har fått mig att tänka att jag borde nog bli lite mer huslig. Visst har jag ett jobb, men synd att säga att jag gör karriär, och barn har jag ju inga så nog fan borde det finnas tid för mig att baka. Sagt och gjort - igår när jag kom hem efter jobbet så svängde jag ihop två fillimpor!



Det var väldigt smaskigt imorse när jag kunde göra mina morgonmackor på det nybakade brödet. Och det är sjukt enkelt att göra

  • 5 dl vetemjöl
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 3 dl rågsikt
  • 2½ dl rågkross
  • 1 dl vetekli
  • ½ dl vetegroddar
  • 1 tsk salt
  • 4 tsk bikarbonat
  • 1 l lättfil
  • 2 dl mörk sirap

Blanda alla torra ingredienser mycket noga. Rör ner fil och sirap och blanda väl. Smöra och bröa 2 1½ litersformar. Grädda 100 minuter i 175 grader.

Ikväll tänkte jag ge mig på Esters potatissoppa. Jag har bjutit hem Tessan på en soffhängar-kväll. Vilket påminner mig om att jag ska lägga in lite vin i kylen. Hon svamlade något om en vit månad för några dagar sedan, men det vet vi ju hur det brukar gå. Better safe than sorry!

Inga kommentarer: